Werken aan veiligheid
doen we samen

Actueel nieuws

Wilt u zelf iets delen via de RSIV site? Mail dan naar rsiv@denhaag.nl!

Account aanvragen

Veiligheidsprofessionals kunnen gebruik maken van meer praktische hulp door zich te registreren.

Nieuws Bekijk de AGENDA

  • 20 mei 2019

    Geslaagde Veiligheidsdag Bodegraven

    De Veiligheidsdag in de gemeente Bodegraven-Reeuwijk op zaterdag 11 mei werd zeer goed bezocht. Onder flinke belangstelling liet de gemeente tijdens deze dag de bezoekers kennis maken met de hulpdiensten die actief zijn in de gemeente. Bij de verschillende kraampjes was informatie te krijgen over de brandweer, politie, reddingsbrigade, het CCV, Rode Kruis, ambulancedienst en Burgernet.

    Tijdens deze dag werden er op en rond het Raadhuisplein verschillende demonstraties van het Rode Kruis, de brandweer, politie en de ambulancedienst gehouden. Zo werd er op het Raadhuisplein een bestuurder uit een auto bevrijd door het dak van de auto te knippen.

    Maar ook een wielrijdster die bij een aanrijding betrokken was werd eerste hulp verleend. Op de Rijnkade kon men zien hoe een drenkeling door de Reddingsbrigade Gouda uit het water werd gehaald. De bezoekers kregen op deze manier een kijkje in de keuken van de hulpverleners. Daarnaast pakte de politie flink uit met een Mobiel Media Lab, om onderzoek te doen naar de mening over de verschillende communicatiemiddelen waar de politie gebruik van maakt.

  • 25 feb 2019

    Eerste bijeenkomst over digitale veiligheid en cybercrime een succes in Krimpenerwaard!

    Op 21 februari 2019 is er voor de ondernemers in de gemeente Krimpenerwaard een bijeenkomst georganiseerd over de risico’s die digitale ontwikkelingen met zich meebrengen. Meer dan 30 ondernemers kregen deze avond handige tips & tricks van een cybertrainer van het NFIR (Nederlandse Forensisch Incident Response) en Politie Krimpenerwaard. Burgemeester Cazemier trapte deze bijeenkomst af. De gemeente organiseerde deze bijeenkomst in samenwerking met het CCV en het RSIV/Platform Veilig Ondernemen Den Haag.  

    Tips die de ondernemers meekregen:

    1. Maak back-ups
    2. Draai updates direct
    3. Klik niet zomaar op bijlagen of links in e-mails. Leer jezelf en ook je medewerkers valse e-mails te herkennen
    4. Gebruik niet zomaar openbare wifi-netwerken
    5. Maak afspraken en train je medewerkers. Zorg dat zij weten wat zij moeten doen en hoe zij dat moeten doen om internetcriminaliteit te voorkomen.

  • 25 feb 2019

    Nieuwsbrief Bureau Regioburgemeesters Februari 2019

    Circa vijf keer per jaar wordt namens de regioburgemeesters een nieuwsbrief uitgebracht, zoveel mogelijk aansluitend op Landelijk Overleg Veiligheid en Politie. De nieuwsbrief heeft als doel u te informeren over onderwerpen die in het Landelijk Overleg Veiligheid en Politie aan de orde komen en behandelt tevens uitkomsten van parlementaire debatten over politie-onderwerpen en verdere landelijke beleidsontwikkelingen op het gebied van politie en veiligheid.

    Hierbij treft u de nieuwsbrief aan van februari 2019.

  • 21 feb 2019

    Bijeenkomst ‘Samen weerbaar tegen ondermijning’ in Den Haag

    Op 19 februari 2019 heeft de gemeente Den Haag in samenwerking met de politie, het CCV en het RSIV / Platform Veilig Ondernemen Den Haag een ondernemersbijeenkomst georganiseerd. Er was veel interesse vanuit de ondernemers, die actief aan de avond meededen.

    Het doel van deze bijeenkomst was om ondernemers te informeren over het onderwerp ondermijning en ondernemers actief mee te nemen in de ontwikkeling van het winkelgebied.

    Burgemeester Krikke deed de opening, waarna  de politie een presentatie hield over ondermijning. Wat is ondermijning? Hoe kan ik het herkennen?  Hierna werd er door ondernemers uit Amsterdam verteld hoe zij in Amsterdam hun winkelstraat hebben opgewaardeerd en hoe dat ook in Den Haag zou kunnen. Vervolgens was het tijd voor informele tafelgesprekken met de professionals. Er is veel informatie uitgewisseld gedurende de avond.

  • 22 nov 2018

    Proef Mobiele Interventie en Preventie Unit (MIPU) voor personen met verward gedrag

    In de regio Haaglanden is vandaag een pilot passend vervoer voor personen met verward gedrag van start gegaan. Na een 112-melding worden deze mensen vaak per politeauto vervoerd naar een opvanglocatie. Dat is niet altijd noodzakelijk en kan stigmatiserend werken. Daarom is gestart met een pilot van drie maanden, waarbij de situatie eerst wordt beoordeeld door een gespecialiseerde verpleegkundige in de thuissituatie. Wanneer vervoer nodig is naar een beoordelingssituatie, dan wel een GGZ-instelling, dan wordt gebruik gemaakt van de Mobiele Interventie en Preventie Unit (MIPU). Dit voertuig is onopvallend en daardoor passender dan een politiewagen.